Konsten att vara snäll.

Okej, då jag inte fick särskilt många sömntimmar i natt så gick jag och rotade igenom bokhyllan i mitt rum. Där hittade jag en bok som lockade lite: Konsten att vara snäll - Stefan Einhorn.
Man kan läsa boken sida till sida eller helt enkelt hoppa till det kapitel som tycks  passa just dig, kanske: Falsk snällhet, eller Framgång..

Jag tänkte skriva ner en liten bit som förövrigt finns att hitta på sida 18, före jag fortsätter med mina egna tankar som studsat runt i mitt blonda huvud : "Det finns inga perfekta människor och vi ska akta oss för dem som tror att dem saknar fel och brister. Den dag vi tror att vi är våra ideal är det dags att börja om från början. Och den genomgoda människan är en hägring som vi gärna får jaga, i medvetenhet om att det är som att söka efter skatten vid regnbågens ände- vi når aldrig riktigt fram. Men vi kan bestämma oss för att bli bättre människor, i vetskap om att vi aldrig blir perfekta. Och det ända vi till slut kan göra är vårt bästa."

Efter att ha haft en relativt jobbigt år och nyligen haft några småbråk och fått höra att "hela du är ju fan byggd på skitsnack" Och min personliga favorit som ni alla ser högst upp på sidan "Skvaller sprids hos er flickor som aids i afrika" så har jag tänkt till lite, det är ju faktiskt ganska sant.
Även om jag inte riktigt håller med om att hela jag är uppbyggd på skit snack så kan jag väll hålla med om att halva jag är det. Men then again, det gäller ju faktiskt dem allra flesta.
Då jag satt och tittade igenom mina gammla word dokument så hittade jag en gammal msn konversation med mig och mitt kära A, ja nu nämner jag dig igen Anna ;)

Anna nämner i den konversationen (den är uråldrig!) att hon är trött på skitsnack och funderar på att säga förlåt till alla dem hon snackat skit om. Då jag lite senare påpekar sådär snällt dom bara jag kan att det förmodligen skulle vara ganska många så kommer vi gemensamt fram till att vi ska försöka tillsammans för då kommer det ju säkert att gå dubbelt så bra. Vi ska köra "Var emot andra så som du själv vill bli behandlad" stilen.
Och ärligt? jag vet inte hur det har gått för dig mitt högst älskade A, men för mig har det nog inte fungerat särskilt bra alls. Men nu tänkte jag ta i med nya krafter, försöka lägga ner detta eviga SKITSNACK som inte leder någonstanns, om jag inte vågar säga det jag tycker och tänker om en person till den personen så ska jag helt enkelt, ursäkta uttrycket,  hålla käften!

Allt det här med snällhet, leder in på vänskap då jag tänker på det.
Tänk hur man kan tro att man känner en person, sedan så ändras det så totalt då en rad händelser till sist avslöjar den så väl dolda sanningen.
Tänk hur grovt sviken du känner dig. "Det är svårt att mista en vän, så svårt att mista en vän"
Hm, tagit ur en psalm, den där konfirmationen var nog inte så bra för mig. ^.^'
Men egentligen så lever man väll hellre med sanningen och mister den där vännen som inte kan acceptera en, än lever i en värld full med lögner och skitsnack?


Jag har alltid haft svårt för att ha en vän, att ha en bästis och umgås med den dag ut och dag in.
eller inte alltid, under 1-2an hade jag en sån vän. och jag känner mig fortfarande otroligt dum då jag tänker på hur jag sedan bara plötsligt hoppade vidare till andra små kamrater och inte hade en tanke på hur hon kände.
För att sätta ett "lyckligt slut" på den här historian så blev vi bra vänner och umgås fortfarande då vi har tid och ork för varandr. Eftersom vi båda är sjukt envisa och tycker ofta ganska olika om vissa saker, så kan det ta ganska mycket på krafterna att alltid sitta och ha heta diskutioner med henne. ;p

Men det här med att ha en riktigt nära vän som man kan snacka med allt om, och några inte alls lika nära men om man visst kan umgås med. Eller ha en massa ganska nära vänner som du har olika relation till, som du pratar med olika saker om. Båda har sina för och nackdelar eller hur?
Egentligen finns det väll inget som är mycket bättre än det andra, det är helt enkelt upp till dig hur du vill ha det. Och hur mycket du vågar lita på dina medmänniskor.

"Sometimes i wonder how it feels to be like you, when everyone around you know what they do. You know it's alright to be a little down? We have so many ways to cover our scars. A so romantic fantasies off who we are. The truth is the same as lies but dressed in words we like. And i will use them over again until i get them right, you know it's alright to change your mind?"
(Taget ur en låt som heter allright)
image2

(Bild från Oth)


-I need those eyes to tide me over
I'll take your picture when I go
It gives me strength and gives me patience
But I'll never let you know
I got nothing on you baby
But I always said I try
Let me show you how much I care
Cuz sometimes it gets hard

Liten bit ur My list- The killers



Btw så rekommenderar jag mitt kära A's blogg också: Http://gillkan.blogg.se
Pusspårumpan<3

Kommentarer
Postat av: Mli

Min far läser "Konsten att bli snäll" just nu. Du är inte ensam över att inte ha en riktigt bra vän.

2007-08-25 @ 18:00:20
Postat av: Rebecca (rewer)

Hm, du borde verkligen läsa den efter honom!
Har ärligt talat inte ritkigt läst ut den, men den är jätte bra!
Nej, det var bra..men samtidigt lite tråkigt att höra. (:
Kul att du hittat hit ;)

2007-08-25 @ 19:49:49
Postat av: Anna

Tänk vilka visdomsord vi kläcker ur oss ibland. :) Synd bara att jag är så dålig på att leva efter hur jag lär... Fast lite har jag nog lyckats dra ner på det där meningslösa vardagliga skitsnacket i alla fall, lite... hoppas jag..! Måste säga att du har skrivit många kloka ord här, mitt kära B! :)

2007-08-26 @ 12:44:05
URL: http://gillkan.blogg.se
Postat av: Rebecca (rewer)

Tack mitt kära A, det värmer att höra (:
Och bra att du lyckats dra ner på det lite ;)

2007-08-26 @ 16:57:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0